سبک زندگی در فقه شیعه برای مردم فرهنگ سازی نشده است
کد خبر: 3787593
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

سبک زندگی در فقه شیعه برای مردم فرهنگ سازی نشده است

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه امور مدنی در زندگی اجتماعی و آپارتمان نشینی رعایت نمی شود، تصریح کرد: تمام زوایای سبک زندگی در فقه شیعه مشخص شده، اما این احکام برای مردم فرهنگ سازی نشده است.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 15 بهمن ماه در دیدار با اعضای شورای قضایی استان که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین بعثت پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) در دنیای بشری محسوب می شود و این انقلاب از امیدهای اولیای خداست.

وی به وجود احکام بسیار در فقه شیعه برای امر قضاوت اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله بهشتی به عنوان چهره علمی در راس قوه قضائیه قرار گرفت.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دستگاه قضا امین نظام اسلامی، مردم و رهبری است، تصریح کرد: حجم بسیار مراجعه به دستگاه قضا نشان دهنده  اعتماد مردم به این قوه است.

آیت الله فلاحتی تخریب مدیران جامعه و متهم کردن آنان به خلاف و فساد را از برنامه های دشمن خواند و بیان کرد: دشمن می خواهد جامعه اسلامی را از درون به استحاله بکشاند و برخی از افراد داخلی ناخواسته از آن پیروی می کنند.

وی بعضی از مشکلات را به دلیل نبود نظارت توسط دستگاه های متولی عنوان کرد و گفت: بخش نظارت باید قوی تر از فعالیت دستگاه ها باشد، زیرا اگر کارها به طور گسترده انجام شود و نظارت نباشد، لکه های سیاه در آن دیده می شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر لزوم به کارگیری مدیران با فهم، پاکدست و دارای مدیریت به روز در دستگاه های مختلف، خاطرنشان کرد: آسیب فراز و نشیب در دستگاه ها به جامعه بر می گردد.

آیت الله فلاحتی خواستار سعه صدر مسئولان قضایی در تصمیم گیری ها و رعایت اخلاق مداری در مواجهه با مردم شد و تاکید کرد: اگر امور با عقلانیت و بدون احساسات قوام بخشی شود بسیار تاثیرگذار است. بی تردید یکی از دلایل مراجعه گسترده مردم به دستگاه قضا عدم نهادینه شدن امور مدنی و مسائل اسلامی در جامعه است.

امام جمعه رشت همچنین خواستار تشکیل گروه مشاوران با سابقه به دور از تاثیرات سیاسیون در دستگاه قضایی تشکیل شد و افزود: استفاده از مشاوران دارای تجربه و به دور از احساسات شخصی و گروهی در دستگاه قضا حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امور مدنی در زندگی اجتماعی و آپارتمان نشینی رعایت نمی شود، تصریح کرد: تمام زوایای سبک زندگی در فقه شیعه مشخص شده، اما این احکام برای مردم فرهنگ سازی نشده است.

این کارشناس دینی بر لزوم عملیاتی شدن امور فرهنگی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: مشکلات مربوط به انفال و اراضی مردم در گیلان یز دارای اهمیت است که باید رسیدگی شود.

احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز، با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان شاخص ترین کشور مستقل در دنیا مطرح شده است، گفت: قوه قضائیه در مسیر پیشرفت کشور طبق قانون اساسی حرکت می کند.

وی نظارت را یکی از وظایف دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در طول چهل سال گذشته که از وقوع انقلاب اسلامی می گذرد، نظام قضایی کشور برگرفته از فقه شیعه اسلامی متحول شده است.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی توانسته نیازهای روز جامعه را برطرف کند، متذکر شد: استقلال قاضی یکی از افتخارات دستگاه دستگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. البته استقلال قوه قضائیه را به معنای همراهی و همپوشانی با سایر قوا می دانیم.

انتهای پیام

captcha